Les arrels no neixen del ciment.

Comunicat de la Candidatura d'Unitat Popular de Sta Perpètua en relació al Pla Director Urbanísitc de Mogoda.

L’assemblea local de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) vol fer públic el seu rebuig al Pla Director Urbanístic Eix Riera de Caldes Sud. El passat dimecres 16 de novembre de 2016, es va publicar a diferents mitjans d’informació que aquest Pla havia estat aprovat per la Comissió territorial d’urbanisme de Barcelona. Aquesta nova zona industrial afectarà Sta Perpètua de Mogoda i La Llagosta. En el cas de Santa Perpètua, actua sobre un terreny de més de vint hectàrees de superfície situat entre l’ antiga N-152, la riera de Caldes i la C-59. El Pla hi preveu un pol d’activitats logístiques, amb usos terciaris o de serveis complementaris, d’118,1 hectàrees de superfície. Més de 20 hectàrees de terra que ara mateix no estan cimentades i que en breus seran cobertes de ciment, asfalt i naus industrials. Des de la CUP de Sta Perpètua volem exposar la nostra disconformitat amb aquesta proposta de la Generalitat liderada per JxS, i que ha estat acceptada pel nostre govern local que formen ICV i PSC.

Des de la CUP volem recordar que Sta Perpètua és zona d'especial protecció atmosfèrica per alts nivells de contaminació, és a dir tenim un aire altament contaminat. I l’aposta de la Generalitat i del nostre govern local passen per fer de Sta Perpètua i les rodalies un centre de la logística. Edificant aquest espai, i d’altres com el PDU de Gallecs o Can Banús només fan que en un futur el transit rodat augmenti i això implicarà més contaminació. On queden les propostes del Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a les zones de protecció atmosfèrica (PMQA) aprovat d’acord amb el Govern l’any 2014?

Sabem que aquest PDU no va sol ni aïllat, és una peça més d’un engranatge d’infraestructures que han de passar per Sta Perpètua o els seus voltants, ja sigui per decisió de la Generalitat de Catalunya o del govern local. Cosa que va en contra d’allò recollit en el Pla Estratègic de Sta Perpètua 2010-2015. On és pot llegir: “D’acord amb el document de l’Estratègia Catalana de Desenvolupament Sostenible, els principals reptes en termes medi ambientals es poden resumir en tres objectius clau: cal reduir progressivament les emissions de CO2 amb models de mobilitat, d’energia i de gestió de residus més eficients i sostenibles, cal millorar la qualitat paisatgística i ecològica dels espais naturals, especialment de la pròpia Riera de Caldes, i cal avançar en la coordinació intermuncipal en les accions necessàries per ser més eficients i efectius.”

I el mateix text també parla “nova cultura urbana fonamentada en la sostenibilitat i el valor de les persones, lligada a la qualitat ambiental de la Riera de Caldes, a la mobilitat sostenible a Santa Perpètua, la recuperació de l’agricultura com a eina per a garantir la qualitat del paisatge, la recuperació i senyalització de camins.”  Veiem com allò aprovat pel govern queda en paper mullat i no es vol treballar per assolir els objectius marcats com estratègics.

Des de la CUP de Sta Perpètua veien com un cop més el nostre govern ecologista i d’esquerres permet que els pocs espais no edificats a Sta Perpètua canviïn el verd pel gris. Augmentant els nivells de contaminació atmosfèrica i el que es més greu, és anant contra decisions d’aquest mateix Ajuntament. La culpa és tant del govern de la Generalitat , ja sigui CiU en el seu moment o ara JxS, i el govern local d’ICV i el PSC, que veuen positivament aquesta proposta. Quan vulguem revertir la situació serà massa tard, per què les arrels no neixen del ciment.